söndag 11 september 2011

VB: Noterat

Jag vet; att driva med språkbruket i menyn på en orientalisk restaurang är att sparka in en öppen dörr. Å andra sidan vill jag inte bli anklagad för att vara originell, så detta är dagens fynd från min och Lindas lunch på en kinakrog här i Umeå:

Till att börja med - vad är "Starköl - Fläsk"? (Klicka på bilderna för större version.)
Jag konstaterade denna dryck redan på drinklistan, se nedan. Ganska snart stod det klart att fläsköl skiljer sig från fatöl.
Ropade fram vår asiatiska servitris, som endast talade engelska (hjälpligt).
Hon förstod inte alls vad fläsk-öl var.


Jag bad därpå vår servitris fråga kocken om vegetarisk öl fanns att tillgå. Då eventuella muslimer i lokalen skulle - av misstag - möjligtvis kunna beställa både alkohol och griskött i en och samma syndig veva informerade jag sagda servitris om restaurangens skyldighet att omedelbart kunna erbjuda en vegetarisk och alkoholfri öl. Servitrisen åtog sig uppdraget.
Men i ett plötsligt och lika oväntat ögonblick av medkänsla för eventuella påföljder för den stackars oanade, språkbegränsade servitrisen, så hejdade jag henne dock före hon hann springa mot köket.
Jag förklarade att det fanns ingen fläsköl (åtminstone ingen från Mariestad eller andra listade märken, till min kännedom). Hon gav mig en lika tacksam men likväl oförstående blick, plockade ihop våra drinklistor, pekade mig i riktning mot lunchbuffen och försvann.

Kvar satt vi hur som helst med menyn, där vi bland annat även hittade följande:

Bortsett från de uppenbara särskrivningarna; vad är exempelvis "Kyckling & soppa"?
Får man en kyckling och en soppa? Lever kycklingen? Och vad är i soppan? Är soppan till mig eller till kycklingen? Eller ska man själv döda kycklingen och dippa den i soppan? Det känns i vilket fall helt enkelt lättare att bara skippa förrätten. Eller möljligen nöja sig med ett par räkchips. Eller kanske "Partabröd"? Låter party föffan.

Då vi väl upptäckte efterrätterna, så kom vi till de slutliga prövningarna.
För att sammanfatta så fann Linda glassen med kolas as frestande, och jag nöjde mig med den bitska tårtan.


Vi blev även erbjudna te gjort på nån blommig brud tidigare känd som Jasmine, men där drog vi gränsen...
Hopar ni andra ätet ett mindre fläsk aggres siv söndag smiddagar!
R out.

0 kommentarer:

Dagens kontaktannons