torsdag 21 juli 2011

Rättvisa?

Kampanjen "fordig.se" som drevs av Radiotjänst, har tydligen blivit nedlagd. Aaaw buhuuu. Hämtat från medievärlden.se:
"Av Radiotjänst beskrivs den som en testkampanj på nätet med syfte att få fler att betala tv- och radiolicensen. Genom bland annat utställningar försökte man väcka intresset för både radio, tv och public service i främst miljonprogramsområdena.
– Kampanjen var ett pilottest på hur vi kan nå ut i de här områdena men tyvärr visade det sig vara ett mindre lyckat test. Vår tidigare kampanj men Tack-filmen ledde till 45 miljoner visningar. Under det här projektet har knappt någon varit inne på sajten. Därför har vi avslutat projektet, förklarar Per Leander."

TV- och radiolicensen? Jag trodde den var en avgift? Och vilka "områden"? De med hög blyhalt i väggen?
Enligt min personliga åsikt, den första av många i detta inlägg, så presenterar här herr Leander en misslyckad kampanj som kostat X antal avgiftskronor, men herr Leander sitter trots detta kvar på ansvarsposition såvitt undertecknad förstår. Huruvida Leander var ansvarig för kampanjen förtäljer inte historien. Jag kan dock nämna i förbifarten att när Telia bytte logga från rosa till lila, så räckte det inte med sexsiffrigt då reklambyrån skulle ha pröjs. Skönt loggabyte ändå, om du frågar mig. Rosa var lite... nja.

Enligt Radiotjänst så ska alla med en radio- och tv-mottagare, enkelt uttryckt betala avgifter till Radiotjänst. Detta med mycket mera säger lagen, vars utformning och logik säkert var oklanderlig då den utformades, dock inte nu. Men det är likväl en lag som Rövartjänst lutar sig mot likt sheriffen av Nottingham då han plundrade bybor; vare sig den är rätt eller fel så ska den följas. Ingen tycks intressera sig för att avskaffa den och den genererar massiva inkomster till Radiotjänst.

Min fråga i detta sammanhang är: Varför slösa avgiftspengar på en reklamkampanj kallad "fordig.se"?
I en perfekt värld så ska vi ju redan nu betala prenumerationsavgift för en public "service" som är omöjlig att säga upp. Så varför lägga våra avgiftspengar på propaganda, "fordig.se" eller vad nu "public service" kallar det, för att ytterligare övertyga oss om sådant som vi enligt lag redan ska betala? Personligen så känns det som att de medvetet visar på bristerna i dagens system genom detta agerande.
Varför försöka bevisa för svenskarna vilket oerhört värde det ligger i att finansiera spanare rännande i rabatter och pejlare knackandes dörr? Varför satsa miljoner på att övertyga icke avgiftsbetalande människor om något som antingen borde vara frivilligt eller obligatoriskt?
Så varför inte:
1. Lägga avgiften på skatten och låt den finansiera en kriskanal, som aktiveras inför eller vid risk för krig eller annan nationspåverkande situation?
eller
2. Låta sagda avgift bli kvar, men bara för de som önskar se SVT´s utbud. De av oss som inte vill att det ska ingå i vårt programutbud bör även kunna säga upp det.

Men jag vet inte, jag är ingen expert. Bara en irriterad kille som har för lite att göra på semestern.
Kanske är det bättre med dörrknackande parasiter från Runkartjänst. Eller ett mellanting. Som amatör är jag öppen för förslag.

Inte övertygad? OK; Du betalar säkert avgift. Jag gör det, skamligt nog, för att få vara ifred trots att jag precis som många andra ägnar högst några timmar åt att se eller lyssna till opartiska (?) sändningar.
Jag betalar. Inte för att "fordig.se" nått fram till mig. Inte för att jag är en solidarisk pliktskyldig svensk, vilket jag gärna är. Utan för att jag gett upp.
Jag har gett upp att stå ut med trakasserierna via telefon. Orättvisorna. De som bor på första våningen som betalar för att pejlarna ser tv:n genom fönstret, mot de på sjunde våningen som slipper undan. Det är orättvist. Men vad göra?

Jag känner inte för att ge SVT´s direktör sexsiffrigt i månadslön för mossiga dokumentärer och repriser jag och många andra inte kollar på. Huruvida jag föredrar att kolla sitcoms eller dregla till tv-shop är ovidkommande.
Du kanske tycker avgiften är värd flera hundra per kvartal för ett utbud du föredrar. Och visst, på 60-talet då vi inte hade mycket till utbud, så kanske lagen var helt logisk.
Men vi råkar vara några miljoner som har våra skärmar till annat, kanske inte ens ser SVT-sändningar över huvud taget.
Men vi tvingas alla ändå betala.
Hur som helst, ha en trevlig torsdag. Det ska jag ha.
Ps. Jag har fler inlägg skrivna i ämnet på denna blogg, sök gärna upp dem. Ds.

0 kommentarer:

Dagens kontaktannons