fredag 11 juni 2010

Liknelser

Nu är jag på gång igen angående mitt "favorite pet peeve", Rövartjänst.
Jag är självklart medlem i gruppen "Lägg ned Radiotjänst" på Facebook, som jag följer dagligen*.
En tjej vid namn Therese Bergström skrev inlägget:
"Det är inte ens själva kanalerna man betalar för längre. utan att man har en tv-möbel.
ungefär som om du köper en säng för dina egna pengar, men sen ska du behöva betala räkning för den resten av livet också. sjukt. (är vad jag hört)"
Jag kände mig givetvis manad att svara:
"Du KAN ju ta emot sängpartners i din nya säng, så du borde betala en kvartalsavgift till Hästens. Oavsett om du väljer att sova själv eller inte."
För så är det ju. Liknelserna kan göras många, men till syvende och sist handlar det om att tvingas betala för något man inte beställt, för att man har möjligheten att nyttja det.
Vissa, som nyttjar sagda tjänster tycker att det är alldeles självklart.
Vi andra tvingas betala för att de som nyttjar tjänsterna tycker att det är en sådan skitbra idé att alla borde tycka det och därmed betala.
Väljer Therese att istället sova på soffan så måste hon ändå betala Hästens, om de skulle köra efter Radiotjänsts regelverk, för hon har ju möjligheten att sova i sängen.
Sedan finns argumentet att det är bra att ha oberoende (vilket även det kan diskuteras, men ok) kanaler, om vi exempelvis skulle hamna i krig.
Självklart. Put me down för 50 spänn i månaden på skatten eller försvarsbudgeten då, för att underhålla ett system som endast sänder nödsändningar om vi skulle hamna i krig, så länge jag slipper Radiotjänst och deras bakåtsträvande anhang.
Bifogar slutligen ett härligt gammalt klipp från tiden då vi hade två kanaler att hålla reda på, avgiften låg på 27 öre per dag, och avgiften hade ett visst existensberättigande.
Annat som hände 1960:
5 januari - Storflygplatsen Arlanda utanför Stockholm öppnas för allmän trafik.
31 mars - Statsrådet Gösta Skoglund inviger Bulltoftas nya stationsbyggnad.
11 maj - Den före detta tyske SS-officeren Adolf Eichmann tillfångatas av israeliska agenter i Argentina.
30 juni - Belgiska Kongo får sin självständighet och blir Republiken Kongo.
16 augusti - Cypern blir självständigt från Storbritannien efter 88 år.
28 augusti - Täby galoppbana invigs.
30 november - Tillverkningen av bilmärket DeSoto upphör.
Och Ingemar Johansson förlorar världsmästartiteln i boxning till Floyd Patterson.
Som sagt. Det var ett tag sedan relevansen av en TV-licens (numera Radio- och TV-avgift) sågs över. Kanske dags nu, eller vad tror ni? Kommentera.



*Jag var även medlem i "PS, jag betalar" för att hålla koll på vad valfrihetsfienderna skrev. Efter en dos väl valda ord från min sida, som ingen hade några bättre argument mot än "det står i lagen" (RiKAB´s mantra), så blev jag kickad från gruppen.
Saklig argumentation är inget för "PS, jag betalar". Inte oväntat.

1 kommentarer:

Lindsey sa...

Det finns inget försvarbart att säga till Radiotjänst fördel, men logiken säger mig som sådan: Eftersom man i detta "soliga" och "varma" land väljer att kasta runt invånarnas skattepengar likt ett godisregn på totalt menlösa projekt och kreationer som intetsägande stenfigurer, byggnader och skateboardramper.

Så är det självklart att dessa blodsugare kräver att samtliga skall betala tv-licens. Detta inte för att det är för den rätta sakens skull i mångt och mycket, utan för att det råder förmodligen bristande välfärd hos Radiotjänst olika inofficiella trivselcirklar.

När det tryter i ölkassan och när bläcket börjar ta slut till alla de otaliga och "inbjudande" brev med bifogad faktura som skall skickas ut. Vem vet, om de lyckas hota och tvinga fler att betala denna menlösa avgift så kanske de kostar på färgat papper nästa år och kan uppgradera deras bilar med brandstege. Så att de når ända upp till högsta våningen för att scanna av även dessa tv-apparater.

Jag vet inte om det var tänkt att jag skulle ta videoklippet seriöst, men jag kunde inte låta bli att skratta lätt ironiskt.

Nej till tv-avgift

//Lindsey

Dagens kontaktannons