måndag 24 maj 2010

Radiotjänst säger upp

Sydsvenskan rapporterar idag att Radiotjänst säger upp två av sina sex fast anställda kontrollanter. Samtidigt så ska distrikten Väst och Syd slås ihop, vad det nu innebär.
Ökningen av antalet hushåll som betalar TV-avgift har varit stark under våren, enligt Sydsvenskan. Nästan 18 000 hushåll, som inte har betalat avgift tidigare har börjat betala avgiften.
Jag erkänner att jag hör till en av dessa hushåll, mest för att jag flyttat till ett boende med massvis av fönster och inte har någon möjlighet att dölja TV:n, så grattis alla ni som bor så till att ni kan dölja er TV från kontrollanterna och spara era pengar från denna absurda avgift.

Vad de två uppsagda kontrollanterna nu ska ägna dagarna åt, då de inte får knacka dörr, telefonterrorisera hushåll eller kika bakpå fönster står ingenstans i artikeln. Det som däremot står är att eftersom 18 000 nya hushåll börjat betala TV-avgiften så yrar... förlåt, säger Anna Pettersson (VD för Radiotjänst i Kiruna) att stödet för Public Service stärkts.

Hur man kan dra denna parallell förstår jag inte alls. Ett gammalt talesätt säger att det finns tre sorters lögner: Lögn, Förbannad Lögn, och Statistik. Det ekonomiska stödet har ökat, okej. Visst kan det tyda på att en del hushåll vill "göra rätt för sig" genom att slussa in en oskäligt hög avgift månatligen. Ekonomin går ju bättre, och folk börjar ha cash på fickan. En teori är också att jakten på oss som insett det absurda med avgiften intensifierats, så vissa av oss ger upp och börjar betala.

Men att det folkliga stödet skulle stärkts? Jag har inte läst några undersökningar som tyder på detta. En enkel googling visar att de enda som tolkar de nytillkomna hushållen som att vi skulle tycka bättre om att betala TV-avgiften är Anna Pettersson, Eva Hamilton och andra anställda på chefsposition inom SVT.
Och varför skulle de inte vilja tolka det så? De tar väl varje chans att försköna läget som de får. Skulle jag sitta på en skuta som RiKAB med över 100 000 i månadslön, där RiKAB´s enda existens vilar på en lag som många vill förändra, så skulle jag också gripa efter halmstrån. Tyvärr verkar inga riksdagspartier lika angelägna att avskaffa avgiften trots vissa utspel. Synd, för de skulle få min röst.

Artikeln avslutar med att Anna påstår, att de ska bli ännu bättre på att motivera till betalning. Exakt hur denna motivering ska gå till står heller inte i artikeln, så Anna; med tanke på er verksamhet, får jag komma med en del förslag?


Läs mer på Informationsfrihet.nu. Där kan du även avanmäla ditt TV-innehav.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Göra skatt av det, eller helt avskaffa public service, det är ändå inget jag vill se, men slavar och betalar för/Charmbullen

Dagens kontaktannons