fredag 13 november 2009

Tengil vill höra vår åsikt

Alla har vi läst, eller åtminstone hört talas om Bröderna Lejonhjärta.
Berättelsen är en underbar sagoberättelse skriven av Astrid Lindgren, och den handlar om ett par heroiska bröder, som via en tragisk olycka båda dog hjältens och den oskyldiges död, och återförenades i ett land - Nangijala - i livet efter detta.

Jag råkade av en händelse stöta på en flyttkartong innehållande några gamla böcker härom kvällen. Jag vet, himla sammanträffande va?

Selma säger: R, din jävla lögnare. Du försöker bara väva ihop en bra barnstory med ditt eget hat mot förmynderier. Var i helvete är mina fiskbullar?!


Okej, okej. Men likheten slog mig ändå; Landet Nangijala var uppdelat i två delar, Körsbärsdalen och det tillfångnatagna Törnrosdalen, och de hålls båda gisslan av en tyrann, Tengil.
Mot slutet av boken/filmen så uppenbarar sig Tengil i ett "demokratiskt försök" att hitta "förrädaren" Mattias, våra hjältars adopterade "morfar".
Precis så tycks nu Radiotjänst ha öppnat ett "Åsiktstorg", förmodligen eftersom de hört röster höjas mot deras verksamhet, och de vill spåra dess fiender.
Well, ta-daa. Som stolt medlem i FNT så kan jag länka till svaret här.
Selma säger: Skiiiiit alltså, du är inte lite nojig! Du har rätt i sak, men "Bröderna Lejonhjärta" och Radiotjänst?! Gå och sov! Klockan är snart tre på morgonen, du har för mycket ledig tid...
...Fiskbullar? Nu? Snälla?




Naturligtvis är detta "Åsiktstorg" endast ett sätt att göra sken av att bry sig om allmänhetens åsikt då de av ren bekvämlighet kan fortsätta att gömma sig bakom en lag som inte många längre kan eller borde stödja.
Men Rövartjänst, likt Tengil, faller till slut. Jag förstår den tidigare tanken bakom avgiftens existens, men det borde vara allas rättighet att kunna välja bort den och tills den dagen kommer, står min champagne fortfarande på kylning och väntar.

Reviderat 091113:
Enligt en undersökning genomförd av Radiotjänst, förmodligen lika opartisk som TV-avgiften i sig, så har TV-avgiften en starkare ställning än någonsin!
Det första jag naturligtvis frågar mig är;
Kunde inte ett stöd för något som sedan två decennier varit lagstadgat varit självklart, om det haft en demokratiskt stöttad grund? Måste det skrikas ut i rubriken hur underbart mycket stöd avgiften har? Vem försöker vi övertyga? Jag bara undrar...
Brödtexten i undersökningen fortsätter:
"Den positiva attityden till tv-avgiften når rekordhöjd i Radiotjänsts årliga attitydundersökning. Hela 39 procent anger att de har en positiv inställning mot 25 procent 2005 och hela 75 procent är neutrala eller positiva jämfört med 64 procent 2005."
Som sagt; Vilka försöker egentligen Radiotjänst övertyga? Och vilka har de frågat? Sedan en tid har jag ägt en TV, och blivit trakasserad via telefon och fönstertitteri, men jag har aldrig blivit tillfrågad att delta i en undersökning...
Men det är ju bra, att den positiva attityden ökar. 39 % har en positiv attityd till TV-avgift gentemot 25 % år 2005. Undersökningen klargör dock inte om samma områden tillfrågats som i undersökningen 2005, eller varför de inte ens nått över 40 % något av åren.
Med andra ord; inte ens varannan person är positivt inställd till TV-avgift sedan undersökningarna inleddes år 2005 - och detta är bra siffror, enligt Radiotjänst.
Följande är hämtat ur undersökningsmaterialet:

– De positiva resultaten i kombination med den starka tillväxten av nya tv-avgiftsbetalare visar att tv-avgiften har en mycket stark ställning i Sverige säger Anna Pettersson, vd på Radiotjänst. Orsaken kan vara att fler tagit ställning i och med public serviceutredningen som presenterades i fjol. Radiotjänsts satsning på en tydlig och enhetlig kommunikation kan också vara bidragande.

Oj då, här ovan till höger råkade jag visst klippa in en bild föreställande ett par avgiftskontrollanter i färd att inkassera avgift av en fuskare, medan jag väntade på att Anna skulle försköna verkligheten färdigt. För att besvara:
Nej lilla Anna, ert fönstertittarprogram med tillhörande extrautbildning på att lyssna efter TV-apparater genom folks brevlådor kan snarare ha bidragit till att folk fallit till föga för era fakturor, men oftast beror snarare era extra inkomster på att medborgare precis som jag tröttnat på de stalkers ni använder er av.
Jag och många andra vill inte bo i ett Sverige där vi inte själva kan nyttja vår teknik som vi själva önskar.
Är det tillräckligt tydlig och enhetlig kommunikation för dig?
Du sa en sak till i slutet av ditt pressmeddelande, Anna Pettersson:
– Vi är med andra ord bättre på att betala tv-avgift än vad de flesta tror, det vill vi gärna berätta, avslutar Anna Pettersson.
Nej Anna Pettersson, "vi" är inte bättre på det än tidigare. "Vi" har bara fått fler trakasserande telefonsamtal.
Fler inbetalningskort.
Fler dörrknackningar.
Fler fönstertittningar.
Fler inpejlingar.

Selma säger: Tills Rövartjänst ger fan i att inkräkta på människors (och reptilers) privatliv, och ger svenska hushåll en demokratisk valmöjlighet att själva välja våra informationskällor, så har jag en lista vad ni kommer få i retur:
Fler lögner.
Fler svordomar.
Fler raka felaktigheter, att lägga i er redan växande hög.
Fler medborgare, som insett det felaktiga i ert tillvägagångssätt.
Fler förslag på alternativa lösningar, som så småningom - förhoppningsvis - kommer leda till er avveckling.


OK... Om ni fortfarande undrar utifall TV-avgift kan ha ett existensberättigande, låt mig avslutningsvis ge er tre exempel på motsatsen: 1, 2, 3 ... Jag kan fortsätta. Länge.

Fler frågor?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag äger ingen tv. Men lika fullt så ringer dom i ett och påstår att jag äger en tv. Dom säger att ALLA har en tv i dagens Sverige. Snacka om att de bara ser sin egen syn på det hela. Jag vet flera som inte äger en tv som inte vill äga en eller som inte har råd att äga en. Jag hoppas att radiotjänst lägger av med sina trakasserier.

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog

Dagens kontaktannons