onsdag 11 mars 2009

TV4-tittarombudsmannen

Jag upphör aldrig att förvånas över hur svenskar kan gnälla, om vi verkligen lägger manken till det. Det är arga lappar, det är insändare och det klagas, tycks det, mest för att vi har inget bättre för oss. Med tanke på mitt jobb inom teknisk support har jag väl härdats till viss del, men sedan finns det de som närmast gjort gnällandet till en konstform.

Ibland är det nästan så jag undrar, om Sverige haft fred för länge. Vi har haft det så bra i så många år att vi i mångt och mycket tappat perspektiven. Även jag har bitchat över bagateller på min blogg så jag erkänner att jag inte är mycket bättre, men i mitt försvar så försöker jag gnälla med glimten i ögat, om man säger så. Den enda förklaringen jag kunnat hitta är att vi är bortskämda. Vi slänger mjölk vars bäst före-datum gick ut dagen innan, vårt blodtryck går i taket om morgontidningen är sen, och missar biltvätten en fläck på vår BMW ska macken bjuda på en ny omgång.

Idag så satt jag i lugn och ro och uppdaterade min kalender med TV4 i bakgrunden, då deras segment "Tittarombudsmannen" drog igång i bakgrunden. Allteftersom jag satt där och slölyssnade, så började jag mer och mer reagera på vad som sades, och ett tag trodde jag att det var parodiprogrammet "Morgonsoffan" som dragit igång.

Några exempel av vad jag minns, var bland annat en kärring (ja, kärring!), som kände sig nödgad att ringa in och ifrågasätta varför TV4 alltid sände sporten före vädret? Detta var enligt hennes uppfattning dumt, för "alla är inte intresserade av sport, men alla är intresserade av vädret"!

Min tanke var direkt; "Nej lilla Hagda, alla är fan inte intresserade av vädret. Ingen kan påverka vädret. Det blir vad det blir varje dag och livet går vidare, lär dig leva med det, och blir du så jävla störd på att programmen inte läggs i din ordning så byt kanal då eller stick ut näsan genom rutan och se efter vad det är för jävla väder! Säg åt personalen på hemmet att öka din medicinering för övrigt, så slipper du bry dig om triviala saker som att du får vänta fem minuter extra innan du får veta om det är duvmatarväder i parken imorgon."

Nästa miffo att missbruka sin telefon var en kille som störde sig så otroligt på att TV4 bröt filmer under eftertexterna. Han fick förklarat för sig att detta var helt i sin ordning; TV får göra så, därför att tittare har en tendens att växla kanal de gånger som kanalerna väljer att rulla hela eftertexten. De flesta har förstått att det förhåller sig så, och många har idag också en finurlig uppfinning hemma som kallas internet, där man lätt kan ta reda på vad man vill veta om sin favoritfilm.

Mot bättre vetande, får man förmoda, så släpptes nästa samtal igenom. Det var en kille som på fullaste allvar störde sig på hur programledaren Anders satt och lekte, eller klickade med, sin penna under sändningen! Jag menar, skämtar ni med mig? Jag hoppas innerligt att karln (och jag använder termen mycket löst) vaknat på fel sida eller kan ursäkta sig med någon sorts psykisk sjukdom, för seriöst; börjar vi störa oss på det så har vi nått en nivå av blasé och bortskämdhet som jag trott var svår att uppnå. "Anders klickade med pennan igen, nu måste jag verkligen ringa TV4 och påpeka detta"... Nej det måste du fanimig inte!

Därpå var det dags igen; tant Hagda 2 undrade varför det annonserades så dåligt i TV4 huruvida de serier som visades hade sammanhängande eller fristående avsnitt?
Men för helvete. Slå på TV 4 och se efter då! TV4 är en gratiskanal som finansieras av reklam; köp läget eller lägg ner!
Detta faktum hindrade heller inte "rolle" från att, på TV4´s chatt, från att skriva "dra ner på all jäkla REKLAM, heldrygt med det så ofta !!!!!!".
Suck. Det är som med allt annat idag; det ska bara fungera och vi skiter fullständigt i hur.

Jag ska avsluta mitt klagande på alla klagande nu, med följande konstaterande; Det vi stör oss på ska bort, i annat fall blir vi kränkta och sårade.
Som tur är blir det sällan några större ringar på vattnet; det muttras lite ute i stugorna, det kommer en arg insändare i lokaltidningen och TV4-programledare blir beordrade att sluta klicka med pennan i sändning.
Några ord på vägen till gnällosaurierna där ute:

2 kommentarer:

Lindsey sa...

Som den jobbiga, viktigpettern jag är, måste jag självklart argumentera för gällande inlägg, like it or not:

Jag personligen älskar att diskutera och debattera om olika ämnen och självklart har jag inte rätt i alla avseenden. Men, jag anser att det bör finnas någon form av relevans och röd tråd för att det skall generera någon meningsfull slutsats av det hela.

För att sammanfatta alla de berörda personerna i ditt inlägg, är jag relativt säker på att de dels har alldeles för lite hjärnstimulans för att känna sig tillfreds med sig själva. Detta leder då till att för att inte få kortslutning (vilket iofs är märkligt att de inte redan har fått) måste de hitta saker att reta upp sig på.

Hade det dock inte varit för att Anders klickat med pennan, eller sporten visats före vädret, så hade det med största sannolikhet funnits andra aspekter att klanka ner på. Kanske att programledarna har fel färg på kläderna eller att introjinglen är för klatschig etc etc.

Min poäng är att man gör sig inte dummare än man är och ska man ge sig in i att börja tjafsa om sådana här små detaljer, får man fan i mig hålla käften, om någon annan motarbetar en.

Avslutar med följande ordspråk: "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Marika sa...

Hahahahahahaha..... Jag kan inte mer än skratta åt ditt inlägg om dom som ringde in till tv4 idag, så patetiska alltså... Oj oj oj alltså.

Kram marika

Dagens kontaktannons